Turizmde Algı Yönetimi ve Başarı

Bir çok turizm işletmesi turizm krizi dönemlerinde ciddi sıkıntılar yaşıyor. Bu kriz dönemlerini başarılı atlatan turizm işletmeleri, her dönemde karlı bir bilançoyla açığa çıkıyor. Turizm sektöründe faaliyet gösteren işverenler bilirler ki bu dönemleri atlatabilmek için turizmde algı yönetimi  ve başarı sağlanması oldukça kritik bir önem taşır.

Sektörde geçirdiğim süre boyunca, turizm sektörünün başarı ve başarısızlıklarını gördüm. Bir çok şirketin batışını, bir çok şirketin de sermayesizlikten milyon dolarlara ulaşan değerlere sahip markalar yarattığını izleme fırsatı buldum. Ne yazık ki artık ülkemize turist getirmeyen, ziyaretçilerine hizmet edemeyen bir çok turizm işletmesi var. Bu ellerindeki ürünlerin veya hizmet kalitesinin yetersizliğinden değil, talep oluşturamamak ve karlı bir yatırım öngörememekten kaynaklanıyor.

Ancak karlı yatırımları öngörebilen ve doğru talebe erişebilen turizm şirketleri ise çok yüksek değerlere ulaşan markalar ürettiler. Bunların başarısının bazı temel sebepleri var.

Bu başarıyı sağlayanlar sürekli gelişime ve inovasyona önem veren, aileleri ile çalışanlarını iyi bir gelir düzeyi ile mutlu ederek ve sevdikleri işlerle uğraşmalarını sağlayarak takım çalışmasına genel manasıyla dahil edebilen işletmeler oluyor. Yani esasında turizmde algı yönetimi yapmakla başlayan çalışmalar başarısızlığı azaltıyor ve başarıyı tetikliyor.

Bunun dışında bazı adımlar da atmak gerekiyor!

Turizm İşletmenize Zaman Ayırın

Başarılı turizm işletmeleri, yalnızca konuklarına hizmet ve ürün sunma konusunda değil, işlerini geliştirmek konusunda da oldukça fazla zaman harcamaktadır.

Her zaman bahsettiğim Turizm Pazarlaması planı burada da karşımıza geliyor. Bu planı geliştirmek ve gözden geçirmek, talebin nasıl yönetileceğini ve neye kanalize olduğunu anlamanızı sağlayacaktır. Bununla beraber de ihtiyaçlara cevap verebilecek işletme modeli oluşturmanızı sağlayacaktır.

Bu planı çıkartmanızın akabinde vizyonunuzu ve ürünlerle hizmetlerinizi anlatabilmek için personellerle beraber sektörel temsilcilikler oluşturabilirsiniz. Sektörel temsilcilikler dediysem de icra ettiğiniz turizm alanında sizden konuşup, sizden bahseden bir ekip oluşturmak! Bu öyle zor bir şey de değil. Bunun için kaliteli ürünlerinizi kaliteli ekiplere anlatmanız yeterli olacaktır! Böylelikle hitap ettiğiniz kitleyle direk iletişim kurabilmeyi sağladığınızı, bu iletişimin de size güçlü bir kar olarak döneceğini göreceksiniz!

Turizm ‘de ekip ile başarı sağlayın!

Aynı zamanda takım oyununa önem vererek sistemin içerisindeki dişlileri tıkamayacak operasyonel görevler tanımlayarak pazarlama planlarınızı sürekli olarak güncel tutabilirsiniz. Böylelikle işletmenize ayırdığınız zamanın veriminin arttığını anlayarak daha kaliteli bir girdi sağlayacaksınız. Turizm krizini en doğru şekilde atlatmanın yollarından biri de bu!

İdeal Müşterilerinizi Anlayın!

Başarılı turizm işletmeleri, en yüksek karı sağlayacak yani en ideal müşterilerini çekmeye odaklanmıştır. Tüm insanlara hitap etmeye çalışmak zaten beraberinde boşa harcanan zaman, emek ve parayı beraberinde getirecektir. Bugüne kadar muhtemelen tüm pazar pastasını yemeğe odaklanan şirketlerin neler kaybettiğini siz de izlediniz. Bunun artık tutmadığını ve bayat bir yöntem olduğunu anlatmama fazlasıyla gerek olmadığını düşünüyorum.

Bir önceki konuda bahsettiğim turizm pazarlaması planı ve sistematik operasyonel görevlere koyduğunuz kişiler, sizin en ideal müşterilerinizin kim olduğunu ve bu müşterilerin neler isteyebileceklerini sizin önünüze koyacak.

Müşterilerinizin turizm deneyimlerinin nasıl olmasını istediğini, nelere değer verdiğini ve nerelerde zaman harcadıklarını, hoşlanmadıkları şeyleri bilirseniz onlara daha kaliteli hizmet sunarak müşteri sadakatini arttırabilirsiniz. Böylelikle pazarlama kararlarınızın geri kalan boyutlarını yine güçlü bir yol haritası eşliğinde yapacaksınız. Ürünlerinizi veya hizmetlerinizi buna göre optimize ettiğiniz zaman onların geliştirilmesini sağlamak sizin için çocuk oyuncağı gibi olacak.

Böylelikle müşterilerinizin anlık değişen ihtiyaçlarına cevap vermek eskisi kadar zorlu bir süreç olmayacak. Böylelikle teknolojinin gelişmesiyle hızlanan çağı yakalayarak değişen ihtiyaçlara ve taleplere de anlık olarak tepki verebileceksiniz.

Turizm ‘de Fiyata Göre Rekabet Etmeyin!

En başarılı turizm işletmeleri genellikle ürün ve hizmet kategorisinde rakiplerine göre daha pahalı oluyor. Bu aslında ortaya koyduğu çabanın gerektirdiği fiyat oluyor, zaten başarıyı da bu fiyatlamaya kadar olan sürecin getirdiğinden bahsetmiştim. Yani ne kadar güçlü ve doğru bir pazarlama yatırımı, o kadar büyük kar! Aslında fiyatın yüksekliği doğru bir markalama ve turizm pazarlaması stratejisinden kaynaklanıyor. Yani turizmde algı yönetimini sizin sağlamanız fiyatı da buna göre sizin belirlemeniz gerekiyor!

Turizm faaliyetlerini icraa edenler, yani sizin ideal müşterileriniz ne istediklerini biliyorlar ama neyle karşılaşacaklarını bilmiyorlar! Beklentilerini karşılayacağını düşündüğü yerlere fazla ücret ödemeyi kabullenmiş durumdalar. Hayal kırıklığına uğramaktan ve zamanını verimsiz geçirmektense, daha fazla ücret ödemek ilk tercihleri oluyor!

İdeal müşterilerinize ne tür değerler sunabileceğinizi, beklentilerini karşılayabilecek ve rakiplerinizden sizi farklı kılacak ürün/hizmetler sunabilirsiniz. Bu farklı hizmetleri sunduğunuz an premium fiyatlandırma dediğimiz, yüksek fiyat politikasını yapabilecek güce sahip olabilirsiniz. Bunu yapabilmek için, mutlu müşterilere ve mükemmel bir turizm pazarlama planına ihtiyacınız olduğunu unutmayın!

Müşterilerinizin Doğrudan Rezervasyon Yapmasını Sağlayın!

Üçüncü tarafların aracılığıyla yapılan rezervasyonlar değil de doğrudan yapılan rezervasyonların daha yüksek kar ettireceğini turizm sektöründe olan herkes bilir. Yani doğru ve güçlü bir turizm pazarlaması yapabilen işletmelerin karları burada daha yüksek oluyor. Aksi taktirde küçük işletmelerin kendi imkanları ile yaptığı tanıtım çabaları bazen doğru kitlelere ulaşamayabiliyor, böylelikle rezervasyon siteleri ve acentalara bel bağlamak durumunda kalabiliyor.

Anketler gerçekleştirmek, tanıtımlar yapabilmek ve bilgi paylaşımı yapabilmek için, müşterilerinizin iletişim bilgileri ve e-mail bilgilerini toplamanız sizin bu alanda kullanabileceğiniz en güçlü argüman olacak. Oluşturduğunuz veritabanını aktif olarak tanıtım ve kendinizi hatırlatma amacıyla kullanmalısınız.Tanıtmak istediğiniz ürün-hizmeti mobil ve çevrimiçi optimize edilmiş olarak düzenleyeceğiniz, online olarak rezervasyon alabildiğiniz sitenize doğru şekilde konumlamak ve bu web sitenizle birlikte sosyal medya hesaplarınızın tanıtımını belirli periyotlarla sunmalısınız. Bu sunduğunuz içeriklerin sosyal medyada ilham verici, ilgi çekici ve dikkat toplayan şekilde olmasına çok yoğun olarak çalışmanız gerekiyor! Bunun içinde web sitenize ve sosyal medya kullanımına ciddi yatırımlar yapmanız gerekebilir.

Online reklamlar yoluyla, doğru hedeflemeler yaparak ilgisini çekebileceğiniz müşterilerinizi sitenize yönlendirebilir buradan ürün/hizmetinizi satın almalarını sağlayabilirsiniz. Böylelikle direkt olarak hedeflediğiniz kitleye erişebilirsiniz.

Turizmde Algı Yönetimi yapın!

Turizm pazarlamasının en güçlü argümanlarından biri yaşanılan ve beklenen turizm deneyimlerinin anlaşılması olduğu kaçınılmaz. Turizm işletmenizi olumlu olarak duyurmanızın en kolay yolu, müşterilerinizin sevdiği ve beklediği ürün/hizmeti onlara sunmak ve bunları paylaşmalarını sağlamaktır.

TripAdvisor ve sosyal medya ile blog yorumlarının uzun dönemdir müşterileri etkileyen faktörler olduğunu bütün işletme yöneticileri ve yatırımcılar fark etmiş durumda. Değişen pazarlama algıları ve gelişen iletişim teknolojileri artık bir destinasyonun tercih edilmesi noktasında internetin ilk başvurulan noktalardan biri olduğunu gösteriyor.

Yani sosyal medyanın gücünü kullanarak aktif bir şekilde tanıtımınızı kitlelere ulaştırabilirsiniz. Bloglarda ve yorumlarda işletmeniz hakkında yazılan kötü yorumların pozitif bir algıya dönüşmesi için sizin de çaba sarf etmeniz gerekiyor. Bu çabayı gerek operasyonel düzenlemeler gerek pazarlama faaliyetlerinin değiştirilmesi olarak algılayabilirsiniz.

Influencer Marketing’in aktif olarak kullanılması ve bu yeni trendin yükselmeye başlamasını da aslında tüm bu gücün neleri değiştirdiğinin farkına başlanması ile gerçekleşti. Aslında bugün, Influencer Marketing, birinci ağızdan potansiyel müşterilere beklentilerin gerçekleşip gerçekleşmediğini, orada yaşanan deneyimlerin aktarılmasını sağlayan ve insanların satın alma ihtiyaçlarını yönlendiren temel araçlardan biri haline geldi.

Turizmde Algı Yönetimi Nasıl Yapılır?

Bugünse, Türkiye’de ve tüm dünyada da bu yöntemi tüm destinasyonların kullandığı biliniyor. Hatta, bir ihtiyaç olarak yeni nesil pazarlama anlayışının unsurlarını, yani markaları ve influencerları bir araya getiren platform olarakta Inflow Summits gibi benim de sonradan içine dahil olduğum, güçlü projeler ortaya çıkıyor.

Bu projenin temel amacı, yeni yükselen bu trendin izlediği yolu doğru şekilde anlatmak, Influencerlara ışık tutmak, markalara da bu yöntemin getirilerini gözlemleterek, Influencerlar ile markaları buluşturarak bu yeni nesil pazarlama anlayışının doğru şekilde kullanılmasını sağlamak. 18-19 Nisan’da Swissotel Bosphorus’ta düzenlenecek Inflow Travel Summit‘te 30 farklı ülkeden, seyahat dünyasına yön veren 250 isim buluşacak!

Eğer işletme ve destinasyon olarak kötü dönemlerden geçtiğinizi düşünüyorsanız veya pazarınızı büyütmek, ideal müşterilerinize ulaşmanın ve turizmde algı yönetimi yapmanın en doğru yolu olan Influencer Marketing’i gözden geçirmenizde fayda var!

İdeal Müşterilerinin ihtiyaçlarını karşılayan veya aşan istisnai bir deneyim sunarsanız, onları pazarlama ekibinizin bir parçası olarak görebilirsiniz. Böylelikle mutlu müşterilerden oluşan bir orduya sahip olacağınızı da bilmeniz gerekecek!

İnanılmaz bir deneyim sunmanın yanı sıra, seyahat öncesi beklentiyi nasıl yönlendirebileceğinizden ve seyahatten sonra mutlu müşterilerinizin deneyimlerini paylaşacağından da emin olabilirsiniz!

Turizmde Algı Yönetimi ‘ni sağlamanız yetmez! Etkilediğiniz Kişilerle İletişim Kurun.

Gerek Influencerlar gerek farklı mecralar kullanarak etkilediğinizi düşündüğünüz insanların sizle direkt olarak etkileşim kurmasına yardımcı olacak şekilde ilerleyin.

Hem yerel ziyaretçi büroları, hem turizm ve sivil toplum kuruluşları hem de diğer turizm işletmelerinin içinde bulunduğu iş ortakları ile güçlü ilişkiler kurun. Her koşulda direkt olarak erişilebilir olmanın ve kendinizi daha fazla noktada tanıtmanın fırsatını kollayın.

Böylelikle size gelebilecek fırsatları beklemeden, ideal müşterilerinizi bulmanız için proaktif fırsatlar yakalamış olacaksınız. Zaten başarılı turizm işletmelerinin de başarısı bu fırsatları yakalamaktan geçiyor. Yani, yakaladığınız fırsatı işletmenize girdi olarak sağlayabilmeniz için ideal müşterilerinizi işletmenizle doğrudan tanıştırmanız ve deneyimletmeniz gerekiyor. Sonrası ise müşteri sadakatini sağlamak ve kitlenizi elinizde tutabilmek gibi kolay yollardan geçiyor! 🙂

Böylelikle tüm bu yöntemlerle hem kendi talebinizi oluşturacak, hem beklentileri anlayarak doğru ürün/hizmetler üretecek hem de güçlü ve inovasyona açık markalar ortaya çıkartacaksınız. Turizmde algı yönetimi konusunda güçlü bir çalışma yapacaksınız! Yani olağanüstü dönemlerden geçen turizm endüstrisinin size ve işletmenize olan etkisini minimum seviyeye indirebileceksiniz. Böylelikle Turizm sektöründeki başarınızı da kanıtlamış olacaksınız!