Turizm Pazarlaması
Turizm Pazarlaması

Turizm Pazarlaması Nedir? 

Turizm Pazarlaması nedir, sektördeki herkesin bir yorumu olduğu bir soru. Onlarca otel türü var, onlarca yönetici. Hepsine göre “turizm pazarlaması” farklı anlamlar taşıyor. Ancak genel olarak değerlendirdiğimizde turizm pazarlaması, turistik destinasyonları ve hizmet türlerini doğrudan veya çeşitli acenteler, mecralar aracılığıyla turiste ulaştırılması ve seyahat isteği uyandırılması sürecinin bütünüdür.
Turizm pazarlaması söz konusu olduğunda, kesin, kısa ve hızlı aksiyon alabilmenin büyük bir dikkatle çalışmak gerektiğini belirtmek durumundayım. Oteller, şehirler, gezilebilecek alanlar, kongre merkezleri, iş seyahati sırasında yardımcı olabilecek noktalar gibi çeşitli destinasyonları bir arada pazarlayabilmek zaten dikkat olmadan mümkün değil!

Destinasyon Pazarlaması
Turizm pazarlaması faaliyetleri bugün kamu kurumları veya özel birlik-vakıflar tarafından gerçekleştiriliyor. Burada destinasyonu pazarlarken asıl dikkat edilmesi gerekenlerden biri; belirli bir lokasyon, otel, acente önermeden – tanıtımını yapmadan, içerisinde bulunduğu destinasyonda zaman geçirirken neler yaşanabileceği, nerelerde iyi vakit geçirilebileceğini turiste veya seyahat etmek isteyen kitleye ulaştırmak gerekiyor.  Destinasyonu tanıtırken en çok eforun bölgedeki faaliyetleri anlatmak için kullanılması gerektiğini düşünüyorum.
Las Vegas’la alakalı hemen hemen herkesin bildiği bir slogan var “Vegas’ta olan Vegas’ta Kalır”. Las Vegas’ın resmi tanıtım ofisi ise bu sloganı çok güzel kullanıyor. Vegas’ta ne Oluyor, Vegas’ta ne Kalıyor? Sloganıyla Las Vegas’ta yaşanabilecek deneyimleri sunuyor size. Onun dışında bu sloganları filmlere dahi yerleştirmeyi başarabildiler.  Burada örnek alınması gereken bir turizm pazarlaması planı var.

Turizm Pazarlaması ve Etkinlikler

Bazı destinasyonlar belirli özelliklerini, belirli hedef kitlelere göre ön plana çıkartmaya başladı. Bazı destinasyonlar aileleri ve kültür turizmi yapanları çekmeyi hedeflerken, bazıları golf yapanları veya deniz-güneş-kum turistini çekmeye çalışıyor. Bu gibi özelliklerin tümünü içerisinde barındıran destinasyonlar ise, saldırgan bir tanıtım politikası sergiliyor. Burada yapılan en büyük yanlışlardan biri; bu destinasyonda tatil yapacak kişinin  deneyimleyebileceklerini kimsenin bir bütün içerisinde paylaşmaması.
Ayrıca spesifik bir destinasyon özelliği olmayan, yani deniz-güneş-kum veya kültür turizmine, iş turizmine hitap etmeyen destinasyonlar da bir hataya düşüyor. Burada büyük destinasyon aktiviteleri pazarlamak için uğraşmıyorlar. Oysa, büyük etkinlikler oluşturulabilse destinasyonun en ölü sezonunda bile turist çekme imkanı sağlanabilir. Turizm pazarlamasının en önemli etkenlerinden biri olan, seyahat etmeye istek uyandırma konusu burada ön plana çıkıyor. Aktiviteyi, karşıdaki kişinin ilgisini çekecek şekilde pazarlayabilmek gerekiyor. Bunu yapabildiği sürece destinasyon seyahat eden kişi açısından “ilgi çekici” noktaya gelebiliyor. Hindistan’da bulunan Holi Festivali bu konuda ilginç örneklerden biri. Hatta, Son zamanlarda dünya turuna çıkan Anıl kardeşimiz şu sıralarda oradan ilgi çekici paylaşımlar yapıyor. Bu festivalin, bu tarz paylaşımlarla yayılım oranı da ciddi seviyede yükseliyor. Bu tarz paylaşıma itecek, insanların ilgisini çekecek etkinlikler yapan destinasyonlarsa dünya turizm pazarında çok ciddi söz sahibi olabiliyor.

Kurumsal Pazarlama

Bazı istatistik kurumlarına göre 2017 yılında 300 Milyondan fazla kişi, kurumsal toplantılara katılmak için seyahat etti. Toplamda 2.5 milyondan fazla toplantı gerçekleştirildi. Turizm pazarlaması alanında çalışma yapan bir çok destinasyon, kongre-fuar organizatörlerini ikna etmeyi başardı ve bu pastadan çok büyük bir dilim almayı başardılar. Turizm pazarlaması yapan kuruluşların, kongre-fuar organizatörlerini nasıl ikna edebileceklerini doğru tartmaları gerekiyor. Burada sadece toplantı değil bir çok aktiviteyi bir arada sunabiliyor olmak tercih edilebilirlik noktasında büyük etken. Destinasyon tüm istekleri aynı anda karşılayamasa da, sağlayabildiği maksimum faydayı sağlayabilmek adına yatırımlar yaparsa, bu pastadaki büyük dilimlerden birine sahip olacaktır diye düşünüyorum.
Bunun gibi bir çok noktayı birleştirerek gidilebilecek noktada, turizm pazarlaması açısından başarının yakalanmaması imkansız bence. Tüm bu süreçleri kendi süzgecinizden geçirdikten sonra, pazarlama planınıza oturtabildiğiniz noktalar olacaktır.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here